Zakoni

 

 

Zakon o osiguranju depozita

(prečišćen tekst Zakona objavljenog u "Sl. glasniku BiH", br. 20/02, 18/05, 100/08,  75/09 i 58/13 - nezvanična verzija)

word pdf32
 
 
ZAKON O OSIGURANJU U DEPOZITA U BANKAMA BOSNE I HERCEGOVINE

( prečišćen tekst Zakona objavljenog u « Sl. glasniku BiH «, br. 20/02,18/05, 100/08, 75/09 i 58/13 - nezvanična verzija  )

 

 

I. OPĆE ODREDBE

 

Član 1.

 

Okvir primjene

Zakon o osiguranju depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Zakon) regulira osnivanje, status, djelatnost, upravljanje i rukovođenje, ovlaštenja, obaveze i finansiranje Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija).

Cilj ovog zakona je da osigura, u okviru ograničenja određenih ovim zakonom, zaštitu depozita fizičkih i pravnih osoba u bankama koje su dobile dozvolu za rad od Agencije za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: FBA) ili Agencije za bankarstvo Republike Srpske (u daljem tekstu: RSAB) ili nasljednik(a) ovih agencija te time doprinese očuvanju sveukupne finansijske stabilnosti.

 

Član 2.

 

Definicije

“Agencije za bankarstvo” u smislu ovog zakona predstavljaju FBA ili RSAB ili nasljednik(ci) ovih agencija.

“Fond za osiguranje depozita” (u daljem tekstu: Fond) u smislu ovog zakona je račun Agencije otvoren u skladu sa članom 11. ovog zakona.

“Deponent” u smislu ovog zakona je fizička ili pravna osoba koja ima prikladan depozit u banci članici.

 

“Prikladan depozit” u smislu ovog zakona je ukupan iznos svih sredstava koji rezultiraju iz depozita, štednih računa ili certifikata banke koje je deponent deponovao u banci članici umanjeno za isključenja iz člana 5. ovog zakona. Prikladni depoziti čine osnovicu za obračun premije osiguranja.

 “Entitet” u smislu ovog zakona predstavlja Federacija Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija) ili Republika Srpska.

“Vladin organ” u smislu ovog zakona je domaći ili strani korisnik vladinih sredstava bez obzira na nivo vlasti, tj. da li se radi o državnom, entitetskom, kantonalnom ili općinskom, kao i svako pravno lice uključujući penzione i zdravstvene fondove, koji su u vlasništvu ili pod kontrolom takvih korisnika vladinih sredstava.

“Grupa” u smislu ovog zakona je grupa preduzeća koja direktno ili indirektno kontroliraju banku članicu kao i supsidijarna osoba ovih preduzeća i banke članice.

“Slučaj osiguranja” u smislu ovog zakona je slučaj koji zahtijeva isplatu osiguranja depozita u skladu s odredbama ovog zakona.

“Osigurani depozit” u smislu ovog zakona je dio prikladnog depozita utvrđenog odlukom Upravnog odbora Agencije koji je pokriven osiguranjem putem Fonda za osiguranje depozita.

“Pravna osoba” u smislu ovog zakona je svaka kompanija, preduzeće, udruženje, ustanova ili fondacija registrirana u BiH izuzimajući vladine organe.

“Fizička osoba” u smislu ovog zakona je svaki pojedinac, bez obzira na državljanstvo ili nacionalnost.

"Banka" je pravno lice koje obavlja poslove primanja novčanih depozita i davanje kredita i druge poslove u skladu s entitetskim zakonima o bankama.

“Banka članica” u smislu ovog zakona je banka koja učestvuje u programu osiguranja depozita Bosne i Hercegovine u skladu s odredbama ovog zakona.

“Država” u smislu ovog zakona je Bosna i Hercegovina.

 

 

II. OSIGURANJE DEPOZITA

 

Član 3.

Princip

 

Agencija osigurava sve prikladne depozite u bankama članicama u Bosni i Hercegovini.

Prilikom slučaja osiguranja, Agencija se obavezuje na naknadu osiguranih depozita dijela prikladnih depozita deponentima u skladu s ograničenjima iz člana 4. i isključenim depozitima iz člana 5. ovog zakona.

 

Član 4.

Ograničenja

 

Najveći iznos osiguranog depozita, zajedno s obračunatom kamatom, koji isplaćuje Agencija po deponentu po banci članici, iznosi prikladni depozit umanjen za zakonski ili ugovorni dug deponenta prema banci članici najviše do iznosa utvrđenog odlukom Upravnog odbora Agencije ili koji je manji.

Upravni odbor Agencije, na prijedlog direktora Agencije, donosi odluku o izmjeni visine iznosa osiguranog depozita i objavljuje je u « Službenom glasniku BiH».

Odluka Upravnog odbora o visini iznosa osiguranog depozita je sastavni dio ugovora o osiguranju depozita.

Za svrhe isplate, sva sredstva deponenta u stranoj valuti preračunavaju se u KM na osnovu prosječnog deviznog kursa Centralne banke Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Centralna banka) na dan slučaja osiguranja.

Obračunata kamata na prikladne depozite obračunava se samo do dana slučaja osiguranja.

Ako je deponent vlasnik zajedničkog računa, udio svakog deponenta u zajedničkom računu obračunava se jednako između vlasnika računa osim ako svi vlasnici računa dostave dokaz o suprotnom. Ukupna isplata po zajedničkom računu ograničena je na iznos definiran ovim zakonom po jednom deponentu po banci članici.

Član 5.

 

Isključeni depoziti

 

Prikladni depoziti ne uključuju slijedeća sredstva :

  1. depoziti za koje je odlukom suda utvrđeno da su stečeni protuzakonitim radnjama, i koji nisu predmet dalje žalbe;
  2. depoziti koji se drže na računima čiji naziv nije transparentan u smislu vlasništva ili nenominovani depoziti;
  3. depoziti koji se čuvaju u sefovima banaka:
  4. depoziti koji se čuvaju u aranžmanu pohranjivanja s bankom;
  5. depoziti drugih domaćih ili stranih banaka koje drže u svoje ime i za svoj račun;
  6. depoziti domaćih ili stranih vladinih organa;
  7. depoziti domaćih i stranih osiguravajućih društava   ;
  8. depoziti domaćih i stranih organa za kolektivna ulaganja;
  9. depoziti domaćih i stranih penzionih fondova koji se ne smatraju vladinim organima;
  10. depoziti članova nadzornog odbora banke članice, direktora, menadžera, članova odbora za reviziju, vlasnika najmanje 5% kapitala banke članice, osoba odgovornih za provođenje zakonske revizije računovodstvene dokumentacije banke članice i deponenata sličnog statusa u drugim kompanijama iste grupe kao i banka članica;
  11. depoziti članova uže porodice, do trećeg stepena vertikalne i bočne linije, osoba navedenih u tački 10. i trećih osoba koje posluju u ime osoba iz tačke 10.;
  12. depoziti kompanija iste grupe kao i banka članica;
  13. depoziti koje je deponent stekao od iste banke članice prema stopama i/ili drugim finansijskim ustupcima koji su mogli doprinijeti ugrožavanju finansijskog stanja banke članice;
  14. depoziti preduzeća koja mogu biti isključena iz pokrića osiguranja nekim posebnim zakonom ili vladinim uputstvom;
  15. dugovni vrijednosni papiri koje je izdala banka članica i sve druge obaveze banke članice koje proizilaze iz takvih akceptnih naloga i mjenica;
  16. depoziti mikorokreditnih organizacija.

 

Član 6.

 

Učešće u članstvu

Sve banke koje su dobile dozvolu za rad od FBA ili RSAB ili njihovih nasljednika i koje ispunjavaju kriterije Agencije za članstvo navedene u članu 7. ovog zakona dužne su postati banke članice.

Agencija mora utvrditi da banka zadovoljava sve zahtjeve ovog zakona kao i one iz zakona o bankama Federacije Bosne i Hercegovine ili zakona o bankama Republike Srpske, prije izdavanja certifikata o članstvu toj banci.

Banka, za koju je Agencija utvrdila da je kvalificirana da postane banka članica bit će obavještena o toj činjenici i dužna je podnijeti zahtjev za članstvo kao i informativni obrazac čiji sadržaj je utvrdila Agencija.

Pored dokumenata iz stava 3. ovog člana, banka dostavlja Agenciji primjerak posljednjeg revidiranog finansijskog izvještaja od strane eksterne revizije obavljenog u skladu s međunarodnim računovodstvenim standardima, ili početni bilans stanja za novoosnovane banke.

Od novoosnovanih banaka zahtjeva se da Agenciji dostave dokaz o njihovoj sposobnosti da ispune kriterije za članstvo u osiguranju depozita za slijedeće tri kalendarske   godine od dana kada je banci izdata dozvola za rad .

U slučaju statusnih promjena kod banaka članica, kao što su spajanje, pripajanje i slično, članstvo u programu osiguranja depozita novonastaloj banci svojom odlukom potvrđuje Upravni odbor Agencije.

U slučaju nastajanja sukoba između Agencije i agencija za bankarstvo o utvrđivanju kvalificiranosti banke za dobijanje ili zadržavanje certifikata o članstvu ili dozvole za rad, zajednička odluka o kvalificiranosti te banke mora se usaglasiti između ovih agencija prije izdavanja ili oduzimanja certifikata o članstvu ili dozvole za rad.

Konačna odluka o pitanju članstva je isključiva nadležnost Agencije.

Nijedna banka pod prinudnom upravom ne može aplicirati za učešće u članstvu.

Član 7.

 

Kriteriji za članstvo

Za učestvovanje u osiguranju depozita kao banka članica, osim posjedovanja dozvole za rad izdate od strane nadležne agencije za bankarstvo ili njenih nasljednika i ispunjavanja odredbi ovog Zakona, sve banke članice moraju ispuniti slijedeće kriterije:

  1. kapital;
  2. likvidnost;
  3. kvalitet aktive;
  4. upravljanje;
  5. profitabilnost;
  6. računovodstveni standardi;
  7. rezerve;
  8. tržišni rizik.

Standarde kvaliteta za naprijed navedene kriterije svojom odlukom utvrđuje Upravni odbor Agencije i ista se objavljuje u « Sl glasniku BiH «.

Banka može učestvovati u programu osiguranja depozita kao banka članica samo ako je njeno posljednje i sada još uvijek validno rangiranje na kompozitnoj osnovi od strane nadležne agencije za bankarstvo ili njenog sljednika ocjenjeno « 3 » ili bolje i bez pojedinačne komponente rangiranja ocjenjene sa « 5 ».

Pored navedenih kriterija banke članice moraju ispuniti i slijedeće uslove:

  1. finansijske i druge zahtjeve ustanovljene Zakonom o bankama;
  2. prikupljanje novčanih depozita

Sve banke članice dužne su zadovoljiti i dalje ispunjavati kriterije sigurnosti i boniteta koje je utvrdila relevantna agencija za bankarstvo.

Agencija će kontinuirano nadgledati poslovanje banaka članica u pogledu ispunjenosti kriterija za članstvo.

Ukoliko banka članica naruši kriterije za članstvo Agencija će prema banci članici preduzeti mjere kako bi se banka članica uskladila sa kriterijima iz ovog zakona.

Upravni odbor Agencije svojom odlukom utvrđuje mjere koje će se poduzeti prema banci članici, ukoliko su narušeni kriteriji iz stava 1. i 3. ovog člana.

U slučaju da banka članica ne provede mjere iz stava 8. ovog člana, Upravni odbor Agencije će , na prijedlog direktora Agencije, obavjestiti nadležnu agenciju za bankarstvo da banka ne ispunjava kriterije za članstvo u programu osiguranja depozita te predložiti oduzimanje dozvole za rad banci članici.

Upravni odbor Agencije jednom godišnje razmatra ovaj zakon u vezi sa Zakonom o bankama Federacije Bosne i Hercegovine i Zakonom o bankama Republike Srpske, po pitanju gore navedenih kriterija, kako bi se zadržala usklađenost ovih zakona.

Član 7a

Banke su obavezne Agenciji dostavljati izvještaje propisane od nadležnih agencija za bankarstvo ili njenih sljednika, izvještaje eksterne revizije i izvještaje propisane od same Agencije, u propisanim rokovima.

Za ocjenu kvalificiranosti banke za učešće u programu osiguranja depozita, Agencija će provesti svoju ocjenu dokumenata iz stava 1. ovog člana kao i « on site « posjete banci da potvrdi primljene informacije ili informacije primljene od FAB ili RSAB ili njihovih nasljednika.

Agencija propisuje način vođenja evidencija depozita u bankama članicama radi izvještavanja o releventnim podacima za Agenciju, što se reguliše ugovorom o članstvu.

S ciljem provjere tačnosti izvještavanja prema Agenciji, a u skladu sa ugovorom i aneksom ugovora o osiguranju depozita Agencija će vršiti vanjsku i unutrašnju kontrolu u bankama članicama.

Banka članica dužna je u svakom trenutku Agenciji učini dostupnim podatke o deponentima i njihovim depozitima svakako u obliku i na način kako Agencija zahtjeva.

Član 8.

 

Ugovor o članstvu i certifikat o članstvu

 

Agencija i svaka banka članica potpisuju ugovor o članstvu koji priprema Agencija u vrijeme kada banka pristupa programu osiguranja depozita.

Ugovor o članstvu bit će identičan za svaku banku članicu i precizirati prava i obaveze Agencije i banke članice uključujući i odgovarajuće procedure objavljivanja koje Agencija mora poštivati u slučaju isplate osiguranja depozita.

Nova banka članica plaća jednokratnu naknadu za certifikat o članstvu u vrijeme potpisivanja ugovora o članstvu, a Agencija izdaje certifikat o članstvu banci članici u vrijeme potpisivanja ugovora o članstvu. Obje ove aktivnosti moraju se obaviti da bi banka postala banka članica programa osiguranja depozita.

Upravni odbor Agencije, na prijedlog direktora Agencije, određuje visinu naknade za certifikat za članstvo čija odluka se objavljuje u “Službenom glasniku BiH”.

Naknada za certifikat za članstvo koristi se za namirenje troškova nastalih u tekućem odnosu s bankama članicama i bit će u istom iznosu za sve banke članice.

 

Član 9.

Promotivni materijal

Banka članica je dužna da deponentima i zainteresovanim licima pruži informacije o osiguranju depozita utvrđenom ovim zakonom, a posebno informacije o visini i načinu isplate iznosa osiguranog depozita.

Informacije iz stava 1. ovog člana moraju biti razumljive i dostupne u pisanoj formi.

Informacije iz stava 1. ovog člana banka ne može upotrebljavati u reklamne svrhe, niti na način koji ugrožava stabilnost bankarskog sistema i povjerenje deponenata.

Agencija će osigurati promotivni materijal, uključujući i znak Agencije, koji je svaka banka članica dužna otvoreno i u svakom trenutku imati izložen.

Banka članica može također osigurati promotivni materijal koji dokazuje njeno članstvo u osiguranju depozita, pod uslovom da je dizajn materijala kompatibilan sa zvaničnim znakom Agencije.

Dizajn, sadržaj i upotrebu svog promotivnog materijala odobrava Agencija.

 

Član 10.

 

Premija osiguranja

 

Nakon izuzeća tačke 14. člana 5. i nakon isključenja sredstava definiranih u ostalim tačkama člana 5. ovog zakona, prosječni prikladni depoziti na kraju svakog mjeseca uvećani za obračunatu kamatu koriste se kao osnovica premije osiguranja banke članice koja učestvuje u osiguranju depozita.

Uplata premije osiguranja vrši se tromjesečno unaprijed do prvog dana svakog tromjesečja, na bazi prosječnog stanja prikladnih depozita u prethodnom tromjesečju. Tromjesječja počinju prvog dana januara, aprila, jula i oktobra.

Agencija svakoj banci članici dostavlja fakturu za uplatu premije osiguranja depozita najkasnije 10 dana prije isteka roka za plaćanje premije.

Ugovor o članstvu definira procedure za obračun premije koju plaća banka članica.

Upravni odbor Agencije najmanje jedanput godišnje utvrđuje visinu stope premije osiguranja za sve banke članice, na prijedlog direktora Agencije.

Na početku četvrtog kalendarskog tromjesječja, Agencija objavljuje važeću stopu premije osiguranja i stopu koja će se primjenjivati u narednoj kalendarskoj godini. Agencija zadržava pravo izmjene stope u svako doba, u skladu s potrebama Agencije, ali nova stopa premije osiguranja stupa na snagu u narednom kalendarskom tromjesječju nakon obavještavanja banaka članica.

Odluka o visini stope premije objavljuje se u “Službenom glasniku BiH” prije nego što izmijenjena stopa premije osiguranja stupi na snagu.

Odluka Upravnog odbora o visini stope premije osiguranja je sastavni dio ugovora o osiguranju depozita.

Upravni odbor Agencije ima pravo uspostavljanja sistema rangiranja za svrhe utvrđivanja visine stope premije osiguranja za pojedinačne banke članice proizašle iz tog rangiranja ili da prihvati, u ovu svrhu, sistem rangiranja koji je uspostavila relevantna agencija za bankarstvo.

U slučaju da sredstva Fonda za osiguranje depozita nisu dovoljna za isplatu osiguranih depozita prilikom nastupanja slučaja osiguranja dodatna sredstva obezbjeđuju se naplatom vanredne premije osiguranja.

Odluku o naplati vanredne premije osiguranja, njenoj visini i modalitetima naplate donosi Upravni odbor Agencije i ona se objavljuje u „Službenom glasniku BiH.“.

Član 11.

Fond za osiguranje depozita

Agencija otvara račun Fonda u Centralnoj banci i na njega deponuje premije dobijene od banaka članica.

Sredstva premije osiguranja iz člana 10. ovog zakona koristit će se isključivo za povećanje kapitala Fonda.

Fond može prihvatiti i sredstva pribavljena putem donacija koje su predmet odobrenja Upravnog odbora Agencije a sredstva Fonda čine i sredstva ostvarena naplatom po osnovu subrogacije iz likvidacione i stečajne mase banke.

Sredstva Fonda za osiguranje depozita ne mogu biti predmet izvršenja, izuzev po osnovu obaveze Agencije na isplatu osiguranog depozita.

Agencija investira kapital Fonda u skladu s Politikom investiranja koju je donio Upravni odbor Agencije, na prijedlog direktora Agencije (u daljem tekstu: Politika investiranja).

U skladu s odredbama ovog člana, Agencija investira kapital Fonda u vrijednosnice s fiksnim prihodom koje su izdate ili garantirane od zemalja Evropske unije, vladinih agencija zemalja Evropske unije, evropske nadnacionalne agencije, kao i u vrijednosnice s fiksnim prihodom izdate ili garantirane od vlade ili vladinih agencija Sjedinjenih Američkih Država.

Agencija može također ulagati kapital Fonda u vrijednosnice s fiksnim prihodom ili druge instrumente duga koje su izdale banke ili kompanije Evropske unije ili banke ili kompanije sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama s najvišom ocjenom. Minimalna ocjena kvaliteta ovih banaka ili kompanija je “A“ ili “P 1“ i bolja, ili ekvivalent u skladu s ocjenama međunarodno priznate agencije za ocjenu obveznica.

Sve investicije Fonda, u skladu s Politikom investiranja, preduzimaju se uz zaštitu njegovog kapitala i zadržavanja likvidnosti.

 

Član 12.

 

Prestanak članstva uz isplatu osiguranja

12.1 Opće odredbe za prekid članstva uz isplatu osiguranja

 

Prestanak članstva u programu osiguranja depozita, iz razloga nevezanih za situacije navedene u članu 13. ovog zakona, može proizaći jedino iz aktivnosti na strani agencije za bankarstvo te banke članice.

 

Nakon zvaničnog obavještenja o gubitku dozvole banke članice, direktor Agencije dužan je o tome obavijestiti Upravni odbor Agencije. Naknadni gubitak članstva u programu osiguranja depozita, iz razloga definiranih u ovom članu ovog zakona, potvrđuje se odlukom Upravnog odbora Agencije na prijedlog direktora Agencije. Agencija je dužna objaviti odluku u «Službenom glasniku BiH» i dodatno obavijestiti FBA ili RSAB ili njihove nasljednike.

Ukoliko banka članica dobije obavještenje o prestanku njenog učešća u osiguranju depozita iz razloga definiranih ovim članom, banka članica dužna je o tome odmah obavijestiti, zvanično i u pismenoj formi, sva postojeće deponente.

U slučaju isplate osiguranja depozita, prava deponenata, ograničena na iznos isplate osiguranja, zakonski se prenose na Agenciju, na cessio legis način.

 

12.2 Isplata osiguranja depozita ograničava se na slijedeće situacije:

 

12.2.1 Gubitak dozvole za rad banke članice kao mjera Agencije za bankarstvo

U skladu s odredbama člana 12., kao i ograničenja i isključenja iz članova 4. i 5. ovog zakona, Agencija je dužna isplatiti osigurane iznose prikladnih depozita bez neopravdanog kašnjenja i početi proces isplate najkasnije 60 dana od dana oduzimanja dozvole bivšoj banci članici. Sve isplate naknada za osigurane depozite moraju se završiti u roku 90 dana od dana oduzimanja dozvole banci članici.

12.2.2   Gubitak dozvole za rad banke članice prilikom dobrovoljnog obustavljanja   poslovanja banke

Nakon što Agencija za bankarstvo imenuje likvidacionog upravnika za vođenje procesa dobrovoljnog obustavljanja poslovanja banke članice, likvidacioni upravnik, u roku 60 dana, isplaćuje sve osigurane   depozite , u cjelosti ili na osnovu proporcionalnosti, ograničene samo na iznos raspoloživih sredstava u banci. Fond nadoknađuje manjak sredstava u isplati osiguranih depozita u skladu s procesom iz stava 2. dio 12.2.2.ovog člana.

U skladu s ograničenjima i isključenjima iz članova 4. i 5. ovog zakona, Agencija je dužna isplatiti sve preostale osigurane iznose prikladnih depozita koji nisu isplaćeni u skladu s odredbom stava 1. člana 12.2.2 bez neopravdanog kašnjenja i početi proces isplate najkasnije 60 dana od dana oduzimanja dozvole bivšoj banci članici u slučaju dobrovoljnog obustavljanja poslovanja banke članice u skladu s odredbama Zakona o bankama. Sve isplate naknada za osigurane depozite moraju se završiti u roku 90 dana od dana oduzimanja dozvole za rad banci članici.

12.2.3 Imenovanje privremenog upravnika u banci članici

 

U skladu s ograničenjima i isključenjima iz članova 4. i 5. ovog zakona, Agencija je dužna isplatiti osigurani iznos prikladnih depozita bez neopravdanog kašnjenja. U slučaju imenovanja privremenog upravnika u banci članici, proces isplate prvobitno zavisi od preporuke privremenog upravnika i prihvatanja te preporuke od odgovarajuće agencije za bankarstvo.

U toku prvih 60 dana od dana imenovanja privremenog upravnika u banci članici, privremeni upravnik dužan je utvrditi da li je rješenje problema banke članice u toku. Agencija, uz zvanično obavještenje o takvoj situaciji od odgovarajuće agencije za bankarstvo, može odgoditi početak procesa isplate za dodatnih 30 dana u zavisnosti od isplate svih prikladnih depozita od privremenog upravnika, u cijelosti ili na osnovu proporcionalnosti, ograničene na iznos raspoloživih sredstava u banci. Ukoliko se u toku tog perioda od 90 dana utvrdi da će se oduzeti dozvola za rad, i nakon što privremeni upravnik isplati sve prikladne depozite, u cijelosti ili na osnovu proporcionalnosti ograničene samo na raspoloživa sredstva u banci, svaki manjak sredstava u isplati osiguranih depozita nadoknađuje Fond. Sve isplate naknada za osigurane depozite moraju se završiti u roku 60 dana od dana kada nadležna agencija za bankarstvo oduzme dozvolu za rad.

12.2.4.

S ciljem efikasne isplate osiguranih depozita predviđenih dijelovima 12.2.1. 12.2.2. i 12.2.3. nadležne agencije za bankarstvo dužne su omogućiti učešće predstavnika Agencije u postupcima likvidacije i privremene uprave kao i blagovremeno informiranje.

12.3 Obaveze deponenata

 

U svakoj od prethodno opisanih situacija, deponenti su dužni, uz zahtjev za isplatu, dostaviti dokaz zakonskog vlasništva nad depozitom za koji se potražuje naknada.

Bez obzira na razlog isplate osiguranja u banci članici, zahtjevi za isplatu potraživanja deponenata zastarjevaju u roku od pet godina od dana gubitka dozvole za rad banke članice.

Agencija će isplatiti i deponente koji su svoja prava na isplatu stekli na osnovu pravosnažne sudske presude.

Član 13.

 

Suspenzija ili okončanje članstva bez isplate osiguranja

 

13.1 Opće odredbe za suspenziju ili okončanje osiguranja depozita

 

Suspenzija ili okončanje članstva u programu osiguranja depozita, iz razloga nevezanih za situacije navedene u članu 12. ovog zakona, može proizaći jedino iz odluke Upravnog odbora Agencije na prijedlog direktora Agencije. Agencija je dužna zvanično obavijestiti FBA ili RSAB ili njihove nasljednike i objaviti odluku u “Službenom glasniku BiH”.

Banka članica koja je obaviještena da joj je status banke članice suspendiran ili okončan daje javno obavještenje, konvencionalnim metodama publikacija i izvještavanja, da novi depoziti koje banka bude primala neće biti osigurani.

Agencija daje obavještenje konvencionalnim metodama publikacije i izvještavanja 10 dana prije stvarne suspenzije ili okončanja osiguranja depozita u banci članici čije se osiguranje depozita suspendira ili okončava iz razloga drugačijih od onih iz člana 12. ovog zakona. Ovo obavještenje također se objavljuje u “Službenom glasniku BiH”.

U slučaju suspenzije ili okončanja učešća banke članice u osiguranju depozita, odluka Agencije je konačna i obavezujuća i može se osporavati u postupku pred Sudom Bosne i Hercegovine.

13.2 Suspenzija osiguranja depozita bez isplate osiguranja

Suspenzija osiguranja depozita ograničava se na situacije neplaćanja naknade za članstvo od strane banke članice ili neplaćanja premije osiguranja za jedno tromjesječje.

Depoziti fizičkih lica primljeni prije dana suspenzije osiguranja depozita, u skladu s ovim članom, ostaju osigurani na slijedeći način:

  1. 90 dana nakon suspenzije osiguranja depozita, ili
  2. do dana dospijeća pojedinog depozita, u zavisnosti koji je rok duži.

Ovi će depoziti biti osigurani na istom nivou od dana kada je banka članica bila obaviještena o suspenziji njenog osiguranja depozita.

Novi depoziti , ili dodatna sredstava koja su dodata postojećim prikladnim depozitima, koji su primljeni poslije dana kada je banka članica obaviještena o suspenziji osiguranja, neće biti osigurani.

Od banke članice zahtjeva se da poslije dana suspenzije depozita nastavi plaćati premiju Agenciji dok god postoji osiguranje depozita zbog dospijeća depozita, a iznos premije zasnivati će se samo na onim depozitima koji su osigurani.

Banka članica mora vratiti Agenciji svoj originalni certifikat o članstvu u roku od pet radnih dana od dana kada je primila obavještenje o suspenziji svojih depozita te u istom roku ukloniti iz svih svojih prostorija sve oznake Agencije kao i promotivni materijal. Ako banka članica ponovo uspostavi svoje učešće u osiguranju depozita prije ukidanja njenog članstva u osiguranju depozita, originalni certifikat o članstvu bit će vraćen ponovno primljenoj banci članici bez potpisivanja novog ugovora o članstvu ili procjene nove naknade za certifikat.

13.3     Ukidanje osiguranja depozita bez isplate osiguranja

Ukidanje osiguranja depozita ograničava se na situacije neplaćanja premije osiguranja od banke članice više od jednog uzastopnog kvartala.

Depoziti primljeni prije dana ukidanja osiguranja depozita shodno ovom članu i dalje će biti osigurani prema odredbama i ograničenjima stava 13.2 ovog člana.

Ako banka članica vrati svoje članstvo u osiguranju depozita ali samo poslije ukidanja njenog učešća u osiguranju depozita, originalni certifikat o članstvu neće biti vraćen ponovno primljenoj banci članici već će se izdati novi certifikat o članstvu i procijenit će se naknada za certifikat o članstvu.

13.4     Okončanje osiguranja depozita u slučaju nametanja vanjskih mjera

 

Za slučaj da bilo koja odluka ili aktivnost stranog ili državnog organa ili tijela ili organizacije dovede do prekida rada banke članice iz razloga koji ne predstavljaju kršenje odredaba važećeg zakona o bankama ili ovog zakona, Agencija neće isplatiti osiguranje depozita za osigurani dio prikladnih depozita te banke članice.

 

III.       AGENCIJA ZA OSIGURANJE DEPOZITA

 

Član 14.

Uspostavljanje

 

Ovim zakonom osniva se Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine koja se sastoji od sjedišta Agencije i filijale u svakom entitetu. Agencija može otvoriti dodatne organizacione jedinice u drugim gradovima države, ali samo ako su predložene organizacione jedinice fiskalno održive od dana njihovog otvaranja.

Filijale ili druge organizacione jedinice nemaju pravni status niti ovlaštenja neovisno od Agencije. Svaka dodatna organizaciona jedinica Agencije osniva se jedino odlukom Upravnog odbora Agencije i Upravni odbor Agencije imenuje direktore svih organizacionih jedinica Agencije.

Agencija je samostalna, neprofitna pravna osoba s punim ovlaštenjem u skladu sa zakonom države. Naročito, Agencija ima ovlaštenje za sklapanje ugovora, nabavku i raspolaganje pokretnom i nepokretnom imovinom i da bude strana u pravnom procesu.

 

Sjedište Agencije je u Banja Luci, s filijalama u Sarajevu i Banja Luci. Agencija može svoje funkcije na nivou Agencije dodijeliti između lokacija filijala.

Agencija ima pečat koji sadrži naziv Agencije i grb države. Sjedište i svaka filijala imaju identičan pečat koji sadrži tekst: “Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine”, ime i lokaciju te filijale što je i jedina dozvoljena razlika u dizajnu pečata. Pečati Agencije i njenih filijala sadrže identičan grb u skladu sa Zakonom o grbu Bosne i Hercegovine.

 

Član 15.

 

Obaveze i ovlasti

Osnovni zadaci Agencije su:

  1. osiguranje prikladnih depozita fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u skladu s ovim zakonom;
  2. izdavanje certifikata o članstvu bankama koje zadovoljavaju kriterije za učešće u programu osiguranja depozita;
  3. oduzimanje, putem suspenzije ili okončanja, certifikata o članstvu;
  4. investiranje sredstava koja čine Fond za osiguranje depozita u skladu s ograničenjima Politike investiranja Agencije i u skladu s ovim zakonom;
  5. isplata osiguranja depozita u slučaju prestanka rada banke članice u skladu s ovim zakonom; i
  6. donošenje podzakonskih akata kojima se regulira osiguranje depozita i poslovanje Agencije u skladu s ovim zakonom.

U slučaju da se Agencija i banka članica ne mogu usaglasiti u vezi sa tačnošću izvještaja potrebnih u skladu s ovim zakonom ili odlukom Upravnog odbora Agencije, Agencija ima pravo zahtijevati reviziju poslovanja banke članice i angažirati nezavisnog revizora radi ocjene tačnosti izvještaja koje je banka članica dostavila Agenciji. Troškove ove revizije snosi ona strana čije se tumačenje ocjenom revizije utvrdi kao pogrešno.

Kada Agencija ocijeni da banka članica ne ispunjava obavezu plaćanja premije osiguranja Agenciji ili ne ispunjava druge finansijske obaveze prema Agenciji, Agencija ima pravo da:

  1. zvanično obavijesti FBA ili RSAB ili njihove nasljednik(e) da Agencija planira da preduzme mjere u vezi s aktivnosti banke članice ili stanja koje može uticati na članstvo te banke u Fondu;
  2. podnese tužbu nadležnom sudu;
  3. uvede proces suspenzije ili okončanja u skladu s članovima 12. i 13. ovog zakona.

Agencija ima pravo provjere svih ili pojedinih prikladnih depozita u svojim bankama članicama i može tražiti podatke o prikladnim depozitima pismenim putem. Banka članica dužna je potvrditi prijem zahtjeva u roku dva radna dana i postupiti po zahtjevu za informacijama o depozitima u roku 10 radnih dana.

Član 16.

Samostalnost i imunitet

Agencija samostalno rukovodi svojim poslovanjem prema opisu svojih djelatnosti i u skladu s ovim zakonom.

Od dana osnivanja Agencije direktor Agencije, direktori filijala i njihovo osoblje, kao i druga lica preporučena ili imenovana od Agencije za obavljanje određenih radnji u okviru ovog zakona, ne mogu se goniti u krivičnom ili građansko-pravnom postupku za bilo koje radnje koje su izvršili u dobroj namjeri i u skladu s ovim zakonom, tokom izvršenja ili provođenja zadataka u okviru svojih ovlaštenja.

Agencija snosi troškove ili iste naknađuje za svoje uposlenike, bez obzira na položaj, za sve pravne sporove inicirane protiv uposlenog, iz bilo kog izvora, za radnje preduzete u dobroj namjeri prilikom izvršenja ili provođenja zadataka u okviru ovlaštenja propisanih ovim zakonom ili drugih delegiranih ovlaštenja ukoliko ti troškovi ne mogu biti naplaćeni od strane(a) koje su podnijele tužbu protiv Agencije ili njenog osoblja .

Član 17.

Statut Agencije

Statutom Agencije naročito se uređuju:

  1. organizacija i način poslovanja Agencije;
  2. nadležnost i način rada Agencije;
  3. ovlaštenja za sva zastupanja Agencije;
  4. prava, obaveze i odgovornosti osoba koje obavljaju poslove i zadatke sa posebnim ovlaštenjima i odgovornostima; i
  5. druga organizaciona pitanja u vezi s poslovanjem Agencije.

Upravni odbor obavezno razmatra Statut Agencije, jednom godišnje, radi eventualnog usklađivanja s izmjenom propisa, koji direktno ili indirektno utiču na ovaj zakon.

Član 18.

Upravni odbor

 

18.1 Sastav

 

Jedini organ upravljanja Agencijom je Upravni odbor.

Upravni odbor sastoji se od pet članova. Sastav i izbor članova Upravnog odbora propisan je ovim zakonom.

Guverner Centralne banke, ili osoba koju on imenuje je ex officio član Upravnog odbora, a ministar trezora institucija Bosne i Hercegovine, ili osoba koju on imenuje, je ex officio član Upravnog odbora. Upravni odbor Centralne banke ima pravo imenovati jednog člana Upravnog odbora i u skladu s ograničenjima odgovarajućih zakona svakog entiteta, ministar finansija Federacije i ministar finansija Republike Srpske imaju pravo imenovati jednog člana Upravnog odbora iz njihovih entiteta.

Članovi Upravnog odbora koji to nisu ex officio, moraju biti osobe koje su stekle visok ugled finansijskog i bankarskog stručnjaka i koje posjeduju visoke moralne osobine za vršenje povjerenih im dužnosti.

Upravni odbor bira predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg iz reda svojih članova. Direktori Agencija za bankarstvo u slučaju da budu imenovani u ovaj Upravni odbor od jedne strane s pravom imenovanja, ne mogu služiti kao predsjedavajući ili zamjenik predsjedavajućeg Upravnog odbora.

Pojedinci koji su predloženi za članove Upravnog odbora moraju predočiti pismenu izjavu kao dokaz njihove kvalificiranosti i potvrdu prihvatanja u slučaju njihovog imenovanja.

Mandat članova Upravnog odbora, koji su imenovani na osnovu ovlaštenja položaja navedenog u ovom članu, isključujući članstva posebno uspostavljena na ex officio osnovi u skladu s ovim zakonom, je pet godina.

Svaka osoba, osim članova koji su ex officio članovi, može biti imenovana za člana Upravnog odbora Agencije, samo na dva uzastopna mandata tako da prilikom imenovanja za slijedeći mandat, najmanje dva člana iz prethodnog saziva Upravnog odbora budu imenovana.

Članovi Upravnog odbora ne mogu biti međusobno povezani, ili povezani s direktorom Agencije ili direktorima organizacionih jedinica, krvno ili u braku, zaključno s trećim stepenom srodstva.

Članovi Upravnog odbora ne mogu za vrijeme svog mandata imati izvršnu vlast ili biti članovi nadzornog ili upravnog odbora banke članice ili bilo koje druge banke u državi koja ima dozvolu za rad.

Članovi Upravnog odbora ne mogu posjedovati direktno ili indirektno više od pet procenata kapitala banke članice te su dužni obavijestiti Upravni odbor u pismenoj formi o interesima koje imaju u banci članici oni lično ili neko s njima povezan, krvno ili u braku, zaključno s trećim stepenom srodstva.

Članovi Upravnog odbora dužni su obavijestiti Agenciju u pismenoj formi o interesima koje imaju oni ili s njima povezane osobe, krvno ili u braku, zaključno s trećim stepenom srodstva, u nekoj drugoj banci ili komercijalnom preduzeću u kojem posjeduju više od pet procenata kapitala banke ili preduzeća.

18.2 Smjenjivanje, suspenzija i otpuštanje članova

Većina članova Upravnog odbora ima pravo smijeniti člana Upravnog odbora u slučaju krivičnog ili nezakonitog postupanja kršenjem ili u suprotnosti s pravilima obavljanja dužnosti u vezi s radom u Upravnom odboru. Naknadno imenovanje pojedinca za upražnjeno mjesto bit će obavljeno u skladu s ovim zakonom vezano za ovlaštenja imenovanja u članstvo za mjesto smijenjenog člana.

Dužnost je i obaveza Upravnog odbora da obavijesti Vijeće ministara Bosne i Hercegovine o krivičnom ili nezakonitom postupanju bilo kojeg člana Upravnog odbora.

Član Upravnog odbora za slučaj ponašanja suprotno posljednja četiri stava člana 18.1 ovog zakona automatski se suspendira s dužnosti.

Svaki član Upravnog odbora odgovoran je za obavještavanje Upravnog odbora o svom statusu iz posljednja četiri stava člana 18.1 ovog zakona.

Za vrijeme obavljanja dužnosti u Upravnom odboru, članovi Upravnog odbora ne mogu biti gonjeni u krivičnom ili građansko-pravnom postupku, za aktivnosti koje su preduzeli u skladu s ovim zakonom i u dobroj namjeri u skladu s njihovim dužnostima kao članovima Upravnog odbora.

Član Upravnog odbora Agencije može biti razriješen dužnosti prije isteka mandata na lični zahtjev.

Osoba imenovana umjesto člana koji je smijenjen, suspendiran ili razriješen dužnosti, obavlja dužnost član Upravnog odbora do isteka mandata njegovog prethodnika.

18.3 Sjednice

 

Sjednice Upravnog odbora mogu se održavati na ad hoc osnovi, ali se moraju održavati najmanje jedanput svakog kalendarskog tromjesječja.

Upravni odbor napravit će raspored svojih sastanaka kako bi se osiguralo da se sastanci održavaju redovno, naizmjenično na lokacijama organizacionih jedinica Agencije.

Sjednice Upravnog odbora saziva predsjedavajući. Predsjedavajući također saziva posebnu sjednicu na zahtjev direktora Agencije ili na zahtjev dva člana Upravnog odbora, najkasnije 14 dana od dana primanja zahtjeva, u suprotnom osoba koja je podnijela zahtjev ovlaštena je da sazove posebnu sjednicu.

Pismeni poziv za sjednicu Upravnog odbora, koji sadrži datum, vrijeme početka, mjesto održavanja sjednice i dnevni red dostavlja se članovima Upravnog odbora najkasnije sedam dana prije održavanja sjednice. Materijal za svaku tačku dnevnog reda prilaže se uz poziv na sjednicu.

Osobe koje nisu članovi Upravnog odbora mogu prisustvovati sjednici ali samo uz pismeni poziv predsjedavajućeg.

Za održavanje sjednice Upravnog odbora potreban je kvorum većine ukupnog broja članova. Upravni odbor donosi odluke na osnovu većine glasova ukupnog broja članova.

Predsjedavajući ili član Upravnog odbora ne glasa za pitanja vezana za njega lično.

Direktor Agencije i direktori filijala prisustvuju svim sjednicama Upravnog odbora, bez prava glasa. Predsjedavajući može odrediti da direktor Agencije i direktor(i) filijala ne prisustvuju sjednici Upravnog odbora, ali mora u tom slučaju obrazložiti takvu odluku direktoru Agencije i direktoru(ima) filijala, kao i Upravnom odboru.

Svaka agencija donator ili zemlja donator, strana ili domaća, može imenovati savjetnika Upravnog odbora Agencije. Prava i obaveze savjetnika reguliraju se sporazumom između Agencije i zemlje donatora ili agencije donatora.

18.4 Zadaci

Upravni odbor naročito:

  1. imenuje direktora Agencije i direktore filijala Agencije;
  2. bira predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg Upravnog odbora;
  3. donosi Statut Agencije i druge opće akte;
  4. donosi sve propise, politike, uputstva i naknade za upravljanje i poslovanje Agencije i njenog Fonda u skladu s ovim zakonom, zakonima države ili u skladu s praksom zdravog upravljanja;
  5. pregleda godišnje ovaj zakon u vezi sa Zakonom o bankama;
  6. utvrđuje i odobrava stručnu kvalificiranost direktora Agencije i direktora filijala;
  7. donosi Odluku o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine,
  8. odobrava, na prijedlog direktora Agencije, učešće banaka u članstvu i prekide članstva banaka članica;
  9. donosi finansijski plan Agencije na prijedlog direktora Agencije;
  10. donosi Politiku investiranja Fonda na prijedlog direktora Agencije;
  11. donosi, na prijedlog direktora Agencije, odluku o visini stope premije osiguranja i vanredne premije osiguranja koja se naplaćuje od banaka članica;
  12. donosi odluku o izmjeni iznosa pokrića osiguranih prikladnih depozita na prijedlog direktora Agencije;
  13. donosi odluku o visini naknade za certifikat u članstvu za banke članice, a na prijedlog direktora Agencije;
  14. odobrava plaće i beneficije za sve uposlene u Agenciji, a na prijedlog direktora Agencije, ako nije drugačije propisano državnim zakonom ili propisom;
  15. donosi sve potrebne propise i uputstva o radu samog Upravnog odbora;
  16. godišnje odobrava imenovanje vanjskog revizora Agencije, a na prijedlog direktora Agencije;
  17. donosi odluku o imenovanju nezavisnog revizora u slučaju sukoba s bankom članicom u vezi s tačnosti izvještaja u skladu s ovim zakonom;
  18. osniva i imenuje članove Komisije za prekršaje Agencije;

18.5 Izvještavanje

 

Upravni odbor odgovoran je za aktivnosti Agencije.

Upravni odbor Agencije dužan je usvojiti godišnji izvještaj o radu i finansijski plan za narednu godinu u roku od tri mjeseca po završetku prethodne kalendarske godine i u tom roku ga dostaviti na objavljivanje “Službenom glasniku BiH”. Upravni odbor dostavlja kopiju svog godišnjeg izvještaja o radu i svog finansijskog plana Predsjedništvu BiH kao informaciju u roku tri mjeseca od završetka prethodne kalendarske godine.

Član 19.

Direktor i direktori filijala

 

19.1 Imenovanje

Upravni odbor imenuje direktora i direktore filijala Agencije na period od pet godina. Direktor i direktori filijala mogu biti ponovo imenovani od Upravnog odbora bez ograničenja na broj imenovanja, ali se proces potvrde mora ponoviti prilikom svakog imenovanja.

Upravni odbor dužan je imenovati direktora ili direktore filijala Agencije u roku od 6o dana nakon što jedna od pozicija ostane upražnjen.

U slučaju da direktor ili direktori filijala nisu imenovani od Upravnog odbora u datom roku, predsjedavajući Upravnog odbora imenuje direktora ili direktore filijala, kako odgovara, privremeno do imenovanja od Upravnog odbora.

 

Direktor ili direktori filijala, imenovani u smislu prethodnog stava, imaju puna ovlaštenja tih pozicija u skladu s odredbama ovog zakona.

Direktor i direktori filijala ne mogu sami biti članovi nadzornog ili upravnog odbora banke članice ili neke druge banke ili nekog njima vezanog, krvno ili u braku, do trećeg stepena srodstva.

Direktor ili direktori filijala ne mogu posjedovati, sami ili neko s njima vezan, krvno ili u braku, do trećeg stepena srodstva, direktno ili indirektno više od pet procenata kapitala banke članice.

Direktor i direktori filijala dužni su pismeno obavijestiti Agenciju o interesima koje oni sami ili neko s njima vezan, krvno ili u braku, do trećeg stepena srodstva, imaju u banci članici ili nekoj drugoj banci ili komercijalnom preduzeću, u kojem posjeduju udio u kapitalu banke ili posjeduju više od pet procenata kapitala preduzeća, ili o članstvu u nadzornom ili upravnom odboru komercijalnog preduzeća.

Direktor i direktori filijala neće prihvatiti položaj u banci članici u roku dvije godine nakon završetka zaposlenja u Agenciji bez prethodnog pismenog odobrenja Upravnog odbora Agencije.

19.2 Zadaci

Direktor Agencije predstavlja i zastupa Agenciju, rukovodi radom Agencije i odgovoran je za poslovanje Agencije.

Direktor Agencije vrši slijedeće:

  1. predlaže Upravnom odboru učešće banke u članstvu ili prestanak članstva banke članice;
  2. predlaže Upravnom odboru sva pojedninačna akta vezano za banke članice;
  3. predlaže Upravnom odboru sva opća akta, pravila, uputstva o bankama članicama;
  4. predlaže Upravnom odboru finansijski plan Agencije i politiku investiranja sredstava Fonda;
  5. zastupa Agenciju u odnosima s bankama članicama i svim drugim institucijama;
  6. provodi sve politike i odluke koje je donio Upravni odbor;
  7. utvrđuje i odobrava odgovarajuću stručnu kvalificiranost osoblja Agencije ispod nivoa direktora filijala;
  8. odlučuje o zasnivanju i prestanku radnog odnosa svih uposlenih ispod nivoa direktora organizacionih jedinica uz konsultacije s direktorima filijala, u skladu s državnim zakonom ili propisom;
  9. predlaže Upravnom odboru Agencije plaće i beneficije za sve uposlene Agencije, u skladu s državnim zakonom ili propisom;
  10. najmanje jedanput godišnje razmatra visinu stope premije osiguranja koja se naplaćuje bankama članicama i daje Upravnom odboru prijedlog u vezi s njom;
  11. predlaže Upravnom odboru donošenje odluke o vanrednoj premiji osiguranja;
  12. predlaže Upravnom odboru Agencije izbor vanjskog revizora Agencije;
  13. predlaže Upravnom odboru Agencije izbor nezavisnog revizora u slučaju sukoba s bankom članicom u vezi s tačnošću izvještaja, a u smislu ovog zakona;
  14. predlaže Upravnom odboru izmjene iznosa pokrića osiguranog depozita;
  15. predlaže upravnom odboru donošenje Odluke o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine.

Direktori filijala Agencije rukovode i organiziraju rad filijala i pomažu direktoru Agencije u obavljanju njegovih dužnosti iz prethodnog stava, a jedan od direktora filijala vrši dužnost direktora kada mu direktor prenese to ovlaštenje u slučaju službenog odsustva direktora. Bilo koji posao iz prethodnog stava direktor može prenijeti na direktore filijala kao pojedinačno ovlaštenje ili kao ovlaštenje koje on dijeli s direktorom.

Sva ovlaštenja koje direktor prenese na direktore filijala prenose se u pismenoj formi. Svako ovlaštenje može se povući u bilo koje vrijeme uz stupanje na snagu odmah uz odgovarajuće pismeno obavještenje. Direktor Agencije može prenositi svoja ovlaštenja samo na direktore filijala.

Direktor je obavezan kontinuirano informirati direktore filijala o svim aspektima poslovanja Agencije, kako bi direktori filijala mogli preuzeti obaveze direktora u skladu s stavom 4. ovog člana.

Direktor i direktori filijala učestvuju u radu Upravnog odbora ali nemaju pravo glasa u Upravnom odboru.

Direktor i direktori filijala su za svoj rad odgovorni Upravnom odboru.

Direktor Agencije konsultuje se s direktorima filijala, kao i s drugim odgovarajućim osobljem Agencije prilikom donošenja odluka u vezi s poslovanjem Agencije ili pripreme prijedloga Upravnom odboru Agencije. Sve odluke i prijedlozi predstavljaju konačno ovlaštenje i odgovornost direktora Agencije.

Član 20.

Poslovna tajna Agencije

 

Članovi Upravnog odbora Agencije, direktor i direktori filijala kao i svi uposleni Agencije, te sve druge osobe koje je angažirala Agencija u svom poslovanju i sve druge osobe koje obavljaju poslove na kratkoročnoj osnovi, obavezni su čuvati, kao poslovnu tajnu, sve informacije do kojih dođu u okviru svog posla.

Obaveza iz stava 1. ovog člana traje i po prestanku radnog odnosa, angažmana ili članstva u Upravnom odboru ili zaposlenja bilo koje vrste u Agenciji.

Jedino Agencija može odobriti otkrivanje poslovne tajne u krivičnom postupku pred nadležnim sudom za osobe iz stava 1. ovog člana.

Član 21.

Finansiranje Agencije

 

Operativni troškovi Agencije finansiraju se iz prihoda od naknada,članarine i prihoda od investicija kapitala Fonda.

Odluku o naplati članarine, njenoj visini i modalitetima naplate donosi Upravni odbor Agencije i ona se objavljuje u „Službenom glasniku BiH“.

Sredstva s operativnog računa Agencije mogu se koristiti isključivo za operativne troškove Agencije, a sredstva koja čine račun Fonda mogu se koristiti jedino za isplatu osiguranja depozita u slučaju isplate osiguranja.

Za finansiranje operativnih troškova Agencije mogu se koristiti sredstva iz donacija. Za sve donacije i sve uslove vezane za njih, koji nisu uključeni u odobreni finansijski plan Agencije, potrebno je odobrenje Upravnog odbora Agencije.

Godišnje, višak prihoda nad rashodima Agencije dobijenih iz izvora iz stava 1. i 3. ovog člana, raspoređuje se u Fond odlukom Upravnog odbora na prijedlog direktora Agencije. Višak prihoda nad rashodima može se koristiti i za pokriće eventualnih gubitaka koji mogu nastati u radu Agencije.

Sve premije koje uplaćuju banke članice dodaju se Fondu.

U slučaju kada korištenje prihoda Agencije u skladu sa stavovima 1. i 3. ovog člana nisu dovoljni za finansiranje operativnih troškova Agencije, Upravni odbor, na prijedlog direktora Agencije, može donijeti odluku o privremenoj upotrebi uplata premija osiguranja u svrhu osiguranja potrebnih sredstva. Ovakva odluka važi za period utvrđen odlukom Upravnog odbora i u tom roku se privremeno upotrebljena sredstva vraćaju u Fond i primjenjuje se samo ako je Agencija iscrpila sve praktične načine umanjenja operativnih troškova.

U slučaju kada sredstva Fonda nisu dovoljna za ispunjavanje obaveza Agencije u vezi s isplatom osiguranih depozita, a sve odredbe ovog člana su iscrpljene, Agencija, u okviru ograničenja državnog zakonodavstva, može osigurati kredite i garancije za osiguranje potrebnih sredstava. U tom slučaju, Upravni odbor Agencije, na prijedlog direktora Agencije, može odobriti upotrebu budućih potraživanja premije osiguranja kao garanciju i budućih naplata premija osiguranja kao izvor otplate duga Agencije.

Član 22.

Saradnja s agencijama za bankarstvo

Agencija je dužna, na osnovu pismenog zahtjeva, dostaviti agencijama za bankarstvo ili nekoj drugoj državnoj agenciji informacije do kojih Agencija dođe u skladu s ovim zakonom.

Agencija se ne može smatrati odgovornom za aktivnosti koje preduzmu agencije za bankarstvo ili neka druga vladina agencija na osnovu informacija koje je dostavila Agencija iz stava 1.

Agencije za bankarstvo i druge državne institucije dužne su, na osnovu uzajamnosti, pružiti Agenciji svu potrebnu saradnju kako bi Agencija mogla ostvarivati svoje odgovornosti u skladu s ovim zakonom, naročito sa svrhom da Agencija, na osnovu pismenih zahtjeva, dobije sve potrebne standardizirane izvještaje od agencija za bankarstvo.

Agencija ne može smatrati agencije za bankarstvo ili neku drugu državnu agenciju odgovornom za odluku koju je donijela Agencija na osnovu materijala koje je primila od tih agencija.

Agencija ima zakonsko pravo da očekuje da je agencije za bankarstvo obavijeste o aktivnostima koje su preduzele agencije za bankarstvo kao odgovor na akcije planirane od Agencije i koje je Agencija predožila agencijama za bankarstvo ili koracima koje su planirale same agencije za bankarstvo.

Član 23.

Saradnja sa Centralnom bankom

 

Agencija je dužna da, na osnovu pismenog zahtjeva, Centralnoj banci dostavlja informacije do kojih je došla u okviru ovlaštenja propisanih ovim zakonom.

Agencija se ne može smatrati odgovornom za bilo kakve radnje koje Centralna banka preduzme na osnovu informacija koje joj dostavi Agencija.

Centralna banka će na zahtjev Agencije dostavljati izvještaje i informacije sa kojima raspolaže, a koji su Agenciji potrebni radi nadgledanja poslovanja banaka u pogledu ispunjenosti kriterija za članstvo.

Član 24.

Sankcije

Agencija može nametnuti, putem Komisije za prekršaje, novčanu kaznu od 1.000 KM do 50.000 KM banci članici ako:

  1. neblagovremeno dostavlja izvještaje Agenciji;
  2. ne uplaćuje premije osiguranja po dospijeću;
  3. ne plaća naknadu za izdati certifikat;
  4. ne istakne znak Agencije i promotivni materijal kao dokaz o članstvu u programu osiguranja depozita;
  5. odbije pristupiti ugovoru o osiguranju depozita;
  6. namjerno dostavi Agenciji netačne informacije;
  7. ukoliko ne postupa u skladu s odredbama ovog zakona;
  8. ako u reklamne svrhe upotrebljava informacije o osiguranju depozita utvrđene u ovom zakonu na način koji ugrožava stabilnost bankarskog sistema i povjerenje deponenata ( član 9. stav 3.)

U slučaju tački 1., 6. i 7. stava ovog člana može se propisati novčana kazna u srazmjeri s visinom pričinjene štete ili neizvršene obaveze najviše do dvadesetostrukog iznosa pričinjene štete ili neizvršene obaveze koja je predmet prekršaja. Osim toga, kaznit će se i direktor banke članice novčanom kaznom od 200 KM do 5.000 KM.

Agencija može nametnuti, posredstvom Komisije za prekršaje, novčanu kaznu od 1.000 KM do 100.000 KM banci članici ako u roku koji je odredila Agencija ne dostavi plan sanacije ili u ostavljenim rokovima ne ispravi bitno narušene kriterije kapitala, likvidnosti i neodgovarajećeg ranga.

Za prekršaj iz stava 3. ovog člana novčanom kaznom od 1.000 KM do 10.000 KM kazniće se i direktor banke članice i članovi nadzornog odbora.“.

Sve novčane kazne propisane u ovom članu plaćaju se u državni budžet.

Član 25.

Prekršajni postupak

Prekršajni postupak vodi Komisija za prekršaje (u daljem tekstu: Komisija).

Prekršajni postupak vodi se u skladu sa Zakonom o prekršajima Bosne i Hercegovine.

Komisija se sastoji od tri člana i istog broja zamjenika sličnih kvalifikacija koje imenuje Upravni odbor Agencije. Upravni odbor propisat će uslove za stručnu kvalificiranost članova Komisije.

Komisija u prekršajnom postupku donosi rješenje, protiv kojeg se može izjaviti žalba Sudu Bosne i Hercegovine.

Član 26.

 

Prestanak rada Agencije

U slučaju da Agencija obustavi poslovanje iz razloga koji nije vezan za obavezu isplate osiguranja, sredstva Agencije raspoređuju se na slijedeći način:

  1. isplata svih zakonskih obaveza Agencije, uključujući neplaćene plate i beneficije uposlenih;
  2. do raspoloživog iznosa, vrši se povrat sredstava donatorima do visine glavnice njihovih donacija ili na osnovu proporcionalnosti ukoliko se ne mogu vratiti glavnice svih doniranih sredstava;
  3. sva preostala sredstva moraju se vratiti bankama članicama na osnovu proporcionalnosti za uplaćene premije banaka članica.

Upravni odbor Agencije može preuzeti radnje reorganizacije organizacionog i poslovnog aranžmana Agencije, ali samo uz izmjenu ovog zakona u dijelu ili cjelokupno. Ukoliko dođe do takve situacije, Agencija nastavlja svoje poslovanje na način propisan ovim zakonom i sve ove izmjene koje treba da stupe na snagu zbog nastale promjene u organizacionom poslovanju Agencije, Agencija šalje u državnu zakonodavnu proceduru u roku od šest mjeseci od dana kada je Upravni odbor Agencije odobrio organizacioni i poslovni aranžman Agencije.

 

IV.   PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

 

Član 27.

Prenos prava i obaveza

Od dana stupanja na snagu ovog zakona, sredstva, prava i obaveze Agencije za osiguranje depozita u Federaciji i Agencije za osiguranje depozita u Republici Srspkoj prenose se na ovu agenciju koja je pravni nasljednik ovih prethodnih agencija.

 

Član 28.

Registriranje Agencije

Kada god zakon države to dozvoljava, Agencija mora, u roku šest mjeseci od dana stupanja na snagu zakona koji to omogućava, biti registrirana kod nadležnih vlasti kako bi ostvarila svoj samostalni zakonski status.

Član 29.

Briše se

Član 30.

Briše se

 

Član 31.

Briše se

 

Član 32.

 

Briše se

 

Član 33.

 

Briše se

 

Član 33a.

Ovlašćuju se Ustavnopravna komisija Predstavničkog doma i Ustavnopravna komisija Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine da utvrde prečišćen tekst Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine.

Član 34.

 

Dan stupanja na snagu novog zakona

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH", a bit će objavljen i u službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.